keskiviikko 26. marraskuuta 2014

Kohta on aika avata uusi puutarhakalenteri


Muutama päivä sitten posti toi tilaamani Puutarhakalenterin - tai Pihakalenterin, kuten tuossa kannessa lulkee. Olen kovasti tykästynyt tähän vuosittaiseen tietopakettiin. Kirjassa on erittäin paljon ajankohtaista ja mielenkiintoista asiaa ja yleensä myös joku isompi teema, kuten kuluneen vuoden kalenterissa oli Pionit ja nyt tässä uudessa sipulikukat.

Tästä kalenterista on muodostunut minulle enemmän kuin kalenteri. Oikeastaan voisi puhua jo päiväkirjasta, sillä laitan kirjaan talteen paljon säähän, puutarhaan, pihaan, merkkipäiviin ja ties mihin liittyviä asioita. Kierresidonta helpottaa paksuhkon kirjan käyttöä ja käsittelemistä. Säännöllisin välein löytyy hyvin tilaa isommillekin muistiinpanoille. Tämä uusi kalenterini on jo neljäs laatuaan ja toivon hartaasti, että niitä julkaistaan tulevinakin vuosina.


Kalenterin takaosasta löytyvät pihapuiden, pensaiden ja köynnösten leikkausohjeet sekä kukkien ja vihannesten kylvökalenteri. Ei siis tarvitse kaivaa niitä erikseen jostain muualta, vaan kaikki löytyy kompaktissa muodossa samojen kansien sisältä.

Aiemmin tapasin hankkia käsilaukkuun pienen taskukalenterin ja keittiön työpöydälle isomman version. Nyttemmin käsilaukkukalenteri on siirtynyt kännykkään ja kotona seilaa keittiön, olkkarin ja työhuoneen väliä pihakalenterini. 


Suurin osa seuraamistani blogeista on toteutettu tällä samalla bloggerilla, jota itsekin käytän. Monia mielenkiintoisia blogeja löytyy myös muilla välineillä tehtyinä. Toistaiseksi en ole kirjautunut google+ -tunnuksia vaativiin blogeihin vakiolukijaksi, koska haluan ainakin pääosin pysytellä nimimerkkini takana. Onko jokin keino liittyä vaikkapa google+ -pohjaisiin blogeihin lukijaksi ilman henkilöllisyyteni avaamista yleiseen tietoon? 

Vaikka olenkin esimerkiksi facebookissa, olen yhä enemmän alkanut miettimään, mihin sitä kannattaa tietojaan jakaa. Kun en kuitenkaan ole mikään mestari näissä tietotekniikka-asioissa, soisin välttyväni joutumasta vaikeuksiin nettimaailmassa seikkaillessani.
 

24 kommenttia:

  1. Minulla ei ole tuota kalenteria, mutta se ei varmasti olisi lainkaan hullumpi hankinta. Itselläni on ollut tismalleen samoja aatoksia tuon Google plussan suhteen... Ei ole oikein huvittanut liittyä siihen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokaisella on oma kalenterimieltymyksensä. Minusta tuntuu, että tuo pihakalenteri on se, jota olen vuosia kaivannut.

      Poista
  2. Hieno kalenteri!

    Postauksesi loppu oli mielenkiintoinen. Aloitin bloggaamisen Bloggerilla melko äskettäin, ja Google+-profiili tuli siinä automaattisesti mukana. Joskus minua harmittaa koko profiili, kun ihmiset klikkaavat profiilikuvaani, päätyvät Google+-sivulle, eivätkä välttämättä löydä blogiani ollenkaan!

    Luulen blogini toimivan ihan samalla tavalla kuin vanhemmatkin. Itse olen liittynyt sekä Blogger- että Wordpress-blogeihin lukijaksi lisäämällä osoitteet lukulistalleni. Omaan blogiini lukijoiksi liittyneistä Blogger-bloggaajista tai heidän henkilöllisyydestään en tiedä yhtään enempää, jos ei olla yhteydessä muuten, esimerkiksi sähköpostilla.

    Tässäpä aloittelevan bloggaajan käsityksiä. Mukavaa joulunodotusta kaikille!
    Ja rohkeasti liittymään lukijaksi uusiinkiin Blogger-blogeihin! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy tutustua noihin blogiasetuksiin vielä tarkemmin. Joskus vain aikaa menee niin hirveästi teknisiin yksityiskohtiin, ettei tahdo jäädä riittävästi aikaa sille olennaiselle eli blogille.

      Poista
  3. Miten osuitkaan taas naulankantaan tuolla kysymykselläsi. Juuri eilen lisäsin omaan blogiini Google-Käyttäjäraadin, kun minulla melko tuoreessa blogissani on tuo Google+. Sitä ihmiset selvästi vieroksuvat ja minua on harmittanut tosi paljon, kun tiedän että ihmiset haluaisivat liittyä lukijoiksi, mutta eivät uskalla.
    Saran kanssa sama kokemus: itselleni lukijoideni henkilöllisyys ei paljastu, vaan minulle näkyy se nimi, jota lukijani käyttää (nimimerkki tai oma nimi, jos hän omalla nimellään on profiilin luonut).
    Nyt mulla on siis kaksi paikkaa blogissani, johon liittyä lukijaksi, mikä on ihan aasia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinun blogisi on ollut yksi niistä, joihin liittyminen on tuottanut ongelmia. Palaan asiaan myöhemmin.
      Kävin juuri katsomassa blogiasi, mutta minulle ei näkynyt kuin yksi vaihtoehto liittyä blogisi lukijaksi. Mikähän tässä nyt mättää?

      Poista
  4. Minua häiritsee tavattomasti se, että FB sotkeutuu bloggeriin tahattomasti. Olen omalla nimellä fb ja kamuni tunnistavat kuvani. Eli kaikki ja kaikkialla tietää, että tuo on meitä. Entäs sitten kun olen suljetussa ryhmässä kirjojen takia ja pitäisi olla minä kissan kuvalla. Hankalaa. Ja minulle tuo toinen maailma kissoineen on tärkeämpi - siis loppupeleissä. Joskus vaan hävettää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä nettimaailma on tosiaan välillä vähän liiankin hankalaa. Varsinkin, kun mitään ei enää pois saa, jos sen on joskus tänne laittanut.

      Poista
  5. Hyvä kysymys, nyt en tiedä. Tuntuu, että olen kyllä perustanut google+ -tilin (tai kai se on tullut automaattisesti, kun bloggeri on googlen), mutta eipä tuo tili näytä missään näkyvän. Tai näkyykö. Äh, en osaa sanoa!
    Kiva, että tykkäät kalenterista. Minullakin se on joka vuosi ahkerassa käytössä, vaikka osallistun sen tekoon. Tai ei kai se haitta sentään ole :-D Mutta kumminkin. Kannan sitä jopa käsilaukussa aina mukana, mihin se on kyllä vähän iso. Mutta kun sinne on hyvä kirjoittaa kaikenlaisia listoja muistiin, mitä muuten unohtaisi. Tykkään enemmän kirjoittaa sellaiset asiat kynällä paperille kuin näpytellä kännykkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullakin on google+ -tili, mutta yrittäessäni kirjautua uudeksi lukijaksi google+ :lla tehtyihin blogeihin, saan sellaisia tietoja, jotka laittavat miettimään. Täytyy tutkia aihetta vielä lisää.
      Tykkään tuosta "teidän" kalenteristanne tosi paljon. Siitä on vähitellen muodostunut ykköskalenteri ja kannan sitä välillä myös laukussani, vaikka se aika painava onkin. Kännykässä on niin rajallinen kirjoitustila, ettei se mitenkään korvaa kalenteria.

      Poista
  6. Kivannäköinen kalenteri ja näyttää olevan tilaa päivittäisille merkinnöillekkin ihan mukavasti.
    Joskus ihan pelottaa että kaikki siirtyvät jonnekkin muualle ja jään sinne omaan blogiini itsekseni puuhailemaan.
    Olen aika epätekninen tai ne asiat eivät oikeastaan edes kiinnosta. Olen myös FB:ssä mutta edellisestä kommentoinnita sinne on useampia kuukausia, se ei vaan innostanut pitkänpäälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen niin monesta kiinnostunut, että pakostikin täytyy opetella teknisiä juttuja. Haluaisin asioiden toimivan myös turvallisesti, joten kaikkea täytyy miettiä kaksikin kertaa.

      Poista
  7. Minulla on vielä blanco -sivuinen kirja, johon olen merkinnyt muistiin puutarha-asioita kohta kai jo parisenkymmentä vuotta, mutta se alkaa tulla tiensä päähän eli olisihan se kiva löytää paikka, mistä noita kalentereita voi tilata?

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aiemmin minäkin pidin ihan omaa puutarhapäiväkirjaa, mutta tuo pihakalenteri on vähitellen vienyt voiton. Siinä on sen verran runsaasti myös kirjoitustilaa, että siitä on moneksi. Kalenteri on Oma Piha -lehden, joten heidän kotisivuiltaan muistaakseni löytyy myös paikka kalenteritilaukselle.

      Poista
  8. Vaikuttaa kiinnostavalta tuo kalenteri.
    Olen mukana Google+
    FB:ssä. on ystävinäni vain iso sukuni.
    Muuten olen mukana Vanhaa karhullaa, Ruotsin suomalaisessa ryhmässä. ym.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokaisella tuntuu olevan oma kalenterisuosikkinsa, mutta tuo Pihakalenteri on kuin puutarhakirja.

      Poista
  9. minulla on myös kalenteripäivyri, johon merkkaan puutarha, eläin- sekä säähavaintoja ympäri vuoden.

    Google+ en ole ottanut, kerran se tuli automaattisesti, mutta poistin sen. En pidä siitä, koska se ei ole selkeä. FB:ssä olen mukana sekä omalla nimelläni että Förmaakilla. Tosin oma profiili on jäänyt hyvin vähälle, koen Förmaakin niin omaksi itsekseni. Netissä ollessa on aina hyvä muistaa, että tietojen poistaminen ei ole helppoa ja poistoistakin huolimatta tietoja on voitu jo ehtia jakaa edelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä nettimaailma vain laajenee laajenemistaan ja välillä tuntuu, ettei edes omia salasanojaan pysty enää kunnolla hallitsemaan. Jotenkin vain haluan säilyttää tietynlaisen selkeyden ja nykyisin mietin parikin kertaa, onko aiheellista ihan jokaiseen palveluun kirjautua.

      Poista
  10. Minulla on ollut tänävuonna Pihakalenteri, se on kuin puutarhakirja. Toimitetun osion lomassa säilyvät hienosti omatkin muistiinpanot tulevia käyttöjä varten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Cheri, samaa mieltä tuosta Pihakalenterista. Se on kuin puutarhakirja. Tykästyn siihen joka vuosi vain enemmän.

      Poista
  11. Tilasin kalenteria parina vuonna, mutta minulla sen käyttö jäi aika vähäiseksi silloin. Merkitsen muistivihkoon puutarhajuttuja. Käytän puhelimen ja sähköpostin kalenteria. Tuo Google+ on minulle ihan outo juttu, en ole luonut siihen profiilia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokaisella on oma kalenterisuosikkinsa. Sen huomaa jo käydessään näin vuodenvaihteen seutuvilla vaikkapa kirjakaupassa. Puhelimen ja sähköpostin kalenterit ovat käteviä, mutta eivät minusta päivitä paperiversiota.

      Poista
  12. Tuo pihakalenteri on ihana, mutta en osa nut sitä hyödyntää paljoakaan. Kirjoitan Intian nahkakantiseen vihkoon niin puutarhajuttuni että kaikenmoiset muutkin listat ja pähkäilyt. Mulla on iso työkalenteri josta siirrän osan tiedoista astetta pienempään isoon kalenteriin ja vielä kännykässä Husbendin kanssa yhteinen kalenteri. Suuresti pelkään koska unohdan noiden välisen synkronoinnin, huoh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jossain vaiheessa tuntui, etten ole enää laisinkaan kartalla, kun käytin useaa eri kalenteria. Siksi päätin pitäytyä tuossa pihakalenterissa ja kännykkäkalenterissa.

      Poista

Päivänkakkara, kielonkukka, metsätähti, nurmennukka
kuiskii meitä seurakseen, puutarhan helmaan suloiseen.
Kommentista mukava muisto jää, se pitkään mieltä lämmittää.
Kiitos Sinulle vierailustasi!