Sivut

torstai 23. heinäkuuta 2015

Ruusupäätös kera hyvän asiakaspalvelun

Lilja Lollypop - luulisin

Päivä on vaihteeksi tullut vietettyä ruohonjuuritasolla. Siivosin pari kukkapenkkiä ja kaivoin yhden kuolemaa jo pitkään tehneen kirsikkapuun pois. Puuksi se ei ole koskaan alkanut kasvamaan, ei edes pensaan kokoiseksi. Naapurin miniä toi sen toissa kesänä ja hän epäili sen olevan kuriilienkirsikka tai jokin vastaava. Kasvista oli nimilappu kadonnut, joten se ei kelvannut myytäväksi. Kaksi kesää olen sitä koittanut tekohengittää, mutta aina sen kimppuun hyökkäsi kirvajoukkio ja lopun kesää se on nököttänyt ruskeana ja kuolleen oloisena. Ehkä se olisi taas ensi keväänä tehnyt uudet lehdet, mutta minä luovutin. Hän ei meillä selvästikään viihtynyt, joten hän sai mennä.

Pionin siemenkota, kuin narrinlakki.

Itse asiassa näissä tänään läpikäymissäni kukkapenkeissä ei kovin paljon rikkaa ollut, mutta mm. rönsyleinikki yrittää muka salaa ryömiä kanttausten yli ja vallata alaa. Niinpä siistin kukkapenkkien reunukset ja nyhdin kanttausten nurmikon puoleisilta reunoilta luikertelevia rönsyleinikkejä ja muuta rikkakasvia pois. Kummasti taas kottikärryt täyttyivät.

Palavarakkaus
 
 Pitkällisen pohdinnan jälkeen päädyin vihdoin täydentämään ruusuvalikoimaani Hurdalilla, ranskanruusu Duchesse de Montebellolla ja Wasagamingilla. Hurdal oli ensisijainen etsinnän kohde ja sitä löysin Oulujoen taimistolta, samoin Wasagamingia. Pian nettiin jättämäni tilauksen jälkeen sain viestin, että Wasagaming on osoittautunut tänä kesänä niin suosituksi, etteivät he ehdi sitä enää toimittamaan, mutta ottaisivat kyllä varauksia vastaan.

Rosa Hurdal - Norjanruusu (Kuva: Oulujoen taimisto)

Ilmoitin sähköpostilla, etten jää jonottamaan Wasagamingia, vaan tyydyn tällä kertaa Hurdaliin ja Montebelloon. Tänään Oulujoen taimistolta soitettiin ja kysyttiin, voisinko odottaa ruusujen toimituksen kanssa sen verran, että Montebello ehtisi valmistua. Toimituskulujen osuus nousee turhan korkeaksi, jos ruusuja lähetetään yksitellen. Toinen vaihtoehto on, että he laittavat ruusut tulemaan jo nyt, mutta annan Montebellon vankistua ruukussa ennen istutusta jonkin aikaa. Sovimme, että ruusut lähtevät maanantaina matkaan ja pääsen istuttamaan Hurdalin. Montebello kasvattakoon juuria ruukussaan minun huomassani.

Rosa Gallica 'Duchesse de Montebello' (Kuva: Oulujoen taimisto)

Oulujoen taimisto toimittaa ruusuja niitä haluaville postitse, mutta haluaa selvästi kantaa vastuun niiden voinnista myös matkan ajan ja uusilla kasvusijoillaan. Se tuntui erityisen mukavalta. Niinhän me puutarhuritkin suhtaudumme kasveihimme, kuin rakkaisiin ystäviin. Haluamme niille hyvää ja teemme kaikkemme, että ne viihtyisivät ja ilahduttaisivat meitä monia vuosia. Tuntuu hyvältä hankkia taimia kasvattajalta, jonka ajatusmaailma on samanlainen.

Olin kyllä tutustunut maksuehtoihin ja toimituskuluihin ja varautunut siihen, 
ettei ihan halpaa ole hankkia ruusuja niin kaukaa. Olin siis positiivisesti yllättynyt, 
että myyjä ottaa henkilökohtaisesti minuun yhteyttä 
ja haluaa neuvotella kanssani erilaisista vaihtoehdoista ja haluaa toimia niin, että asiakaskin olisi tyytyväinen.

Kasvien myyminen netissä ja toimittaminen postin kautta vaatii erikoisjärjestelyjä. Kokemus on osoittanut, ettei tämä aina toimi ihan sujuvasti ja siinä on selvästi kehittämisen varaa. Varsinkin, kun kasvienkin kohdalla nettimyynti varmasti tulee kasvamaan.

Kuinka sattuikaan, että juuri tänään olen asioinut erään toisen netin kautta kasveja myyvän yrityksen kanssa. Yhteisymmärrykseen on heidänkin kanssaan päästy, mutta jälkimaku on kyllä hiukan karvas ja palvelu varsin kaukana siitä, mitä Oulujoen taimiston kanssa olen nyt päässyt kokemaan. 

Henrinliljan nuppu se vain paisuu ja paisuu...

En ole erityisen innostunut käyttämään blogiani mainosvälineenä, mutta hyviä kokemuksia jaan kyllä mielelläni. Niinpä haluan kertoa muillekin saamastani erinomaisesta palvelusta ja samalla toimittaa lämpimät kiitokseni Oulujoen taimistolle. Kylläpä tuli hyvä mieli!
 
 

16 kommenttia:

  1. Oulujoen taimistosta ei ole kuin hyvää sanottavaa! Tilasin sieltä rosarioni ensimmäiset ruusut ja myös sain henkilökohtaisen soiton jossa sovimme ruusujen lähetyksen alkuviikkoon jotta eivät joudu seisomaan varastossa yhtään liikaa. Ilolla tilaan sieltä toisenkin kerran.

    VastaaPoista
  2. Hyviä kokemuksia täytyy ehdottomasti jakaa! Joku saattaa lukea blogiasi, joka on vasta ihan aloittanut puutarhaharrastuksen eikä tiedä yhtään mistä kannattaa tai edes voi tilata. Hyvillä suosituksilla päästään pitkälle, ja niinhän niitä suullisestikin tutuille jaetaan, miksei sitten blogeissa.
    Ihania ruusukuvia, onpa kauniin värinen tuo Montebello.

    VastaaPoista
  3. Hienot ruusut sinulle tulossa!
    Heti piti käydä heidän nettisivuillaan tarkistamassa aukioloajat. Syyskuun puolivälissä mennään Äkäslompoloon, matkalla on nyt ihan pakko poiketa tuollakin, kun on auki syyskuun loppuun asti!
    Hyvien kokemusten jakaminen on minunkin mielestäni oikein kivaa ja tarpeellista, ei tunnu edes yhtään mainostamiselta.

    VastaaPoista
  4. Kiva, että jaat noita hyviä kokemuksia. Itselläni ei ole mitään käsitystä Oulujoun taimistosta. Mutta olen aika monesta nettifirmasta tilannut kasveja ja voin sanoa, että eroja kyllä löytyy. Mielellään sitä asioi hyvän palvelukultturin taimiston kanssa.

    VastaaPoista
  5. Hauska tuo pionin siemenkota, palavanrakkauden väristä tykkään ja hieno nuppukuva pisaroineen henrinliljasta!
    Hyvä asiakaspalvelu ansaitsee kiitoksen ja kivahan siitä on kertoa kavereillekin.

    VastaaPoista
  6. Ystävällisen asiakaspalvelun hallitsevat taimistot ovat aina kehunsa ansainneet. Tällaiset yritykset ovat oivaltaneet, että hyvää palvelua saanut asiakas ostaa heiltä vielä todennäköisesti jotain myös uudemman kerran! :)

    VastaaPoista
  7. Ihania ruusuja on sinulla tuo Oulujooen taimiston ruusu RosaGallica on ihana Hyviä kesäpäiviä

    VastaaPoista
  8. Minustakin on hyvää jakaa myönteisiä kokemuksia täällä plokissa. Ja upeita on ruusut!

    VastaaPoista
  9. todella kivan näköinen tuo pionin siemenkota.
    Hyvä asiakaspalvelu tuo lisää asiakkaista.

    VastaaPoista
  10. On mukavaa jos itselle armaat ja tärkeät kasvit eivät ole taimistollekaan mitään kasvotonta bulkkitavaraa, vaan niiden hyvinvoinnistä välitetään. Eroja tosiaan löytyy taimistojen asiakaspalvelussa.

    VastaaPoista
  11. Upea ruusu tuo Montebello, minulle ihan uusi tuttavuus. Sama kokemus tuosta Oulujoen taimistosta, kun olen jotakin sieltä vuosien mittaan tilannut. Kauppias itse on soittanut puhelimella, jos jotakin ei ole saatavissa. Ja kaikki taimet ovat olleet hyviä :)

    VastaaPoista
  12. Ihania ruusuja tilasit! Mieluusti kuulen myös niistä huonoista kokemuksista niin tietää varoa.

    VastaaPoista
  13. Hyvistä kokemuksista on mukava kuulla, usein kun muistetaan mainita vain ne ikävät.
    Mukavaa viikonloppua ja kasvuintoa ruusuillesi, kun ne saapuvat;)

    VastaaPoista
  14. Hyvistä kokemuksista on mukava lukea, se ei ole mainostamista. Ihania ruusuja olet tilannut, herkän kauniita.

    Rönsyleinikki on viheliäinen rikkaruoho, siitä ei pääse milläään eroon, vaikka kuinka kitkee :(

    VastaaPoista
  15. Olen vasta hiljattain alkanut lämmetä ruusuille ja nämä postaukset tulee aiempaa tarkemmin. Hyvin varovaisesti olen alkanut niitä kokeilla. Tuosta kasvien postittamisesta olen samaa mieltä. Siitä on hyviä ja huonoja kokemuksia. Kaikki ei ole kuitenkaan kiinni firmasta joka ne pakkaa. Paljon on kiinni myös siitä miten niitä postissa kohdellaan ja kauanko ne siellä seisovat. Olen itse tilannut aika varmoja juttuja. Pensaiden kanssa on aina sujunut kaikki mutkitta.

    VastaaPoista

Päivänkakkara, kielonkukka, metsätähti, nurmennukka
kuiskii meitä seurakseen, puutarhan helmaan suloiseen.
Kommentista mukava muisto jää, se pitkään mieltä lämmittää.
Kiitos Sinulle vierailustasi!