Sivut

maanantai 21. marraskuuta 2016

Hyvä asiakaspalvelu ilahduttaa


Pienet asiat ilahduttavat ja yksi sellainen löytyi viikolla postilaatikkoon kannetun Viherpiha-lehden välistä. Nimittäin kalenteri, jollaiselle minulla on aina käyttöä. Yleensä ripustan kalenterin sekä keittiön että työhuoneen seinälle. Vaikka nykyisin menot kirjaan etupäässä kännykän kalenterin, on kotona oltava sellainen versio, josta voi nopeasti ja kätevästi tarkastaa päivämäärän, nimipäivät tai milloin nyt mitäkin kalenterista on katsottava. Työhuoneen kalenterissa haluan näkyvän myös kuun vaiheet.

Siperianhernepensas - Caragana arborescens

Kalenterit eivät kaupassa tänä päivänä montaa euroa maksa ja yleensä teetän muutaman seinäkalenterin omista kuvistani annettavaksi joululahjana. Sinänsä ei siis jonkun lehden välissä saapuvalla kalenterilla isoa rahallista merkitystä ole. Kokemani ilo tulee enemmänkin siitä, että lehti huomioi ja palkitsee vuositilaajan. Lehtien myyntihän on yhä enemmän irtomyyntiä, joten lehdillekin on varmasti tärkeää säilyttää nykyiset tilaajansa ja mielellään saada myös uusia tilaajia.


Myös OmaPiha -lehdellä on mukava tapa huomioida tilaajiaan. Keväisin ja syksyisin lehden tilaajana olen saanut sipuleita/mukuloita postimaksun hinnalla. Näin puutarhaani ovat muuttaneet mm. villitulppaanit, tähtitulppaani Persian Pearl, kyläkurjenpolvet sekä tarhasarjalilja Peach Dwarf ja tänä syksynä joukko persiansinililjoja.


Elokuussa ostin naapurikunnan rautakaupasta uuden lehtiharavan. Vanhasta ja pitkään palvelleesta haravasta meni puinen varsi poikki. Tosin Ukkokulta laittoi tilalle uuden varren, mutta kaksi lehtiharavaa taloudessa on ajoittain ihan tarpeen. Harmikseni uuden lehtiharavan metallikiinnitys hajosi parin haravointikerran jälkeen. Halpisharavan kohdalla olisin sen ehkä ymmärtänyt. Olin valinnut mielestäni laadukkaamman ja kotimaisen valmistajan haravan, joten liitosten aukeaminen alle kuukauden käytön seurauksena ei oikein sopinut kuvaan. En heti löytänyt kuittia, joten haravan vienti takaisin sen myyneeseen kauppaan mutkistui ja niinpä laitoin sähköpostia kuvineen tuotteen kotimaiselle valmistajalle. Kiittivät palautteesta ja uusi lehtiharava odottelee jo postissa noutajaa.


Kilpailu asiakkaista on tänä päivänä kovaa. Perinteiset myymälät ja myyntitavat joutuvat kilpailemaan yhä rankemmin netin kanssa. Hyvä asiakaspalvelu on valtti, joka itsessään toimii erinomaisena markkinointikeinona. Sana kiirii nopeasti, jos joku kokee tulleensa kohdelluksi huonosti jossain yrityksessä. Itse ainakin annan erittäin paljon arvoa hyvälle asiakaspalvelulle. Ystävällinen ja asiansa osaava myyjä saa minut palaamaan samaan yritykseen uudelleenkin. Usein hyvä palvelu on varsin pienestä kiinni. Kenties ne ilmaiset ämpärit ovat juuri sen vuoksi niin suosittua jonotettavaa, että asiakas kokee tulleensa yrityksen taholta positiivisesti huomioiduksi. Ole hyvä, kiitos ja iloinen hymy päälle merkitsevät yllättävän paljon.

PS. Tämä on täysin spontaani postaus ilman mitään markkinointiyhteistyötä mainittujen yritysten kanssa. Ansaittuja kiitoksia saanee jakaa ilmaiseksikin.
 

26 kommenttia:

  1. Hyvä asiakaspalavelu kannattaa aina.
    Kalenterihi on tullu jo monta merkintää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Hyvä kello kauas kuuluu", Niinhän se sanonta meni.
      Niin on minullakin kalenterissa jo monta merkintää.

      Poista
  2. Kovasti jo tarvin ensi vuoden kalenteritietoja, joten Viherpihan kalenterille on ollut jo käyttöä!
    Minullakin on samoja kokemuksia haravista, hajosivat muutaman päivän käytön jälkeen ja sain haettua uudet. Vaikka ne eivät hintavia olekaan, pitää niiden ny jotakin kestää.
    Hyvää asiakaspalvelua kannattaa mainostaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei halpakaan harava saa kertaheitolla hajota. Vielä vähemmän tuplasti kalliimpi kotimainen.
      Hyvää asiakaspalvelua mainostaa mielellään.

      Poista
  3. Pienet asiat tosiaan ilahduttaa ja saavat jatkamaan asiakassuhdetta.
    Minusta on välillä kurjaa, kun vanhat pitkäaikaiset lehtitilaajat eivät saa niin suuria etuja, kuin uudet asiakkaat. Minusta kestotilaajia pitäisi aina lahjoa jollain paremmalla kuin uusia tilaajia.
    Minä olen tilannut kaikkia suomalaisia puutarhalehtiä kestotilauksena jo kymmenen vuoden ajan ja olen ilahtunut juuri näistä samoista jutuista kuin sinäkin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kunpa yritykset huomaisivat, että asiakastyytyväisyys koostuu usein hyvin pienistä asioista. Tuo on totta, että etenkin pitkäaikaisia tilaajia ja asiakassuhteita kannattaisi palkita. Minäkin olen kaikkien kotimaisten puuutarhalehtien kestotilaaja. Jossain vaiheessa huomasin, että ostaisin ne kuitenkin, joten parempi saada ne ilman ylimääräistä etsimistä ja ihan omaan postilaatikkoon. Maksaa sekin, jos niitä täältä kylältä lähtee muualta hakemaan. Ulkomaisia lehtiä ostan irtonumeroina, jos mielenkiintoinen lehti jossain kaupassa silmiin osuu. Lähikaupoissa sellaista tapahtuu harvoin.

      Poista
  4. Kyllä asiakaspalvelu on niin kova juttu, sana kulkee aika nopeaankin. Tuo Viherpihan kalenteri tuli meillekin, ilahduin siitä kovasti vaikka myös puhelimen kalenteria aika paljon käytän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kännyn kalenterista on tullut miltei tärkein, kun se kulkee aina mukana. Tykkään kuitenkin myös perinteisestä kalenterista. Odotan taas innolla OmaPihan Puutarhakalenteria, joka on kyllä enemmän kuin kalenteri.

      Poista
  5. Niin tärkeästä asiasta kirjoitat; hyvä asiakaspalvelu on suorastaan kullan arvoista. Sitä osaa kyllä arvostaa, kun huonoja esimerkkejä löytyy aika runsaasti.Minäkin tykkään tuosta Viherpihan kalenterista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Monien palvelujen siirtyminen nettiin korostaa asiakaspalvelun tärkeyttä ja merkitystä, ja varsinkin ongelmatilanteissa se punnitaan.

      Poista
  6. Niin totta!
    Tuo viherpihan kalenteri on erityisen kaunis. Vielä kylvöjen ajoitukseenkin vihjeitä! Se maaliskuun kuva; näytin miehelle ja sanoin, että tuollainen on tarkoitus olla meidän kasvihuoneen takana oleva metsikkö, vähän on vielä kesken! AI jaa, oli paljon puhuva vastaus :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saitpa melko miehisen vastauksen. Siinä saa mielessään pohtia, tarkoittiko vastaus sitä, että heti keväällä ryhdytään yhdessä hommiin metsikön muuttamiseksi kuvan kaltaiseksi tai vaihtoehtoisesti mitään ei tule hetkeen tapahtumaan.

      Poista
  7. Kyllä hyvä ystävällinen palvelu tekee mielyttävän olon.Hyvää alkavaaviikkoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Irma! Hyvä asiakaspalvelu saa palaamaan ko. yritykseen uudelleen.

      Poista
  8. En varmasti tulisi toimeen ilman seinäkalenteria, tuossa tietsikan vieressä on nyt sähköfirman kalenteri. Siihen on niin helppo laittaa heti tulevat menot, ettei sovi mitään päällekkäisyyksiä.Jostakin syystä tärkeämpi kuin kännykkä?
    Olen samaa mieltä että pienet huomionosoitukset ilahduttavat!
    Töissäollessa asiakkaalta/potilaalta saatu muistaminen tuntui aina hyvältä, vaikka siihen suhtautuminen oli jollain tapaa hankalaa.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullakin taitaa olla työhuoneessa sähköyhtiön kalenteri ja mielelläni vaihdan sen pian tuohon Viherpihan kalenteriin. Kaunista kalenteria on mukavampi katsella, vaikka sisältö sinänsä niissä on sama.

      Poista
  9. Kunpa mahdollisimman moni yritys osaisi huomioida myös ne vanhat asiakkaansa, siitä saisi tosiaan paitsi asiakkaat hyvän mielen, niin varmasti myös yritys sitä kautta rahallista etua. Täällä olen joskus miettinyt kuntosalia, jonka asiakkaana olen. Uusille jäsenille tarjotaan jos jonkinlaisia tarjouksia ja etuuksia, mutta vanhoille ei sitten niin yhtään mitään extraa. Siitä syystä olen ajatellutkin jossain vaiheessa vielä vaihtavani johonkin halvempaan puljuun. =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Asiakasuskollisuus pitäisi huomioida siinä, missä uusien asiakkaiden kalastelukin. Tyhmää kenties, mutta loukkaannuin eräälle isolle yritykselle, jonka kanta-asiakkaana olen ollut vuosikausia ja paljon ko. yrityksestä myös ostanut monenlaista. Keväällä ihmettelin, kun en saanut enää laisinkaan tavanomaista kanta-asiakaspostia ja otin yhteyttä asiakaspalveluun. Kävi ilmi, että edellisen vuoden ostoni olivat jääneet alle 250 euron, josta syystä minulle ei enää lähetetä postia. Kertaheitolla mitätöitiin vuosien asiakkuus. Ei kyllä ihme, että ko. yrityksellä menee muutenkin huonosti.

      Poista
  10. Itsekin pidän hyvää asiakaspalvelua kyllä suurena valttina. Ja kuten mainitsit, että netin kautta kilpailu on koventunut ja uskon, että silloin asiakaspalvelun kehittäminen nousee vielä suurempaan rooliin. Itsekin olen työskennellyt alalla useita vuosia ja nautin kyllä asiakkaiden parissa työskentelystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen itsekin ollut useissa yhteyksissä töissä ja tehtävissä, joissa asikkaat on huomioitava. Huonoja päiviä on meistä jokaisella, mutta asiakaspalvelussa niiden ei saisi antaa vaikuttaa omaan käyttäytymiseen. Useimmiten asiakaspalvelu on hyvää, joten ei anneta muutamien huonojen kokemusten leimata kaikkia ammattilaisia.
      Kiitos sinulle kivasta kommentista!

      Poista

Päivänkakkara, kielonkukka, metsätähti, nurmennukka
kuiskii meitä seurakseen, puutarhan helmaan suloiseen.
Kommentista mukava muisto jää, se pitkään mieltä lämmittää.
Kiitos Sinulle vierailustasi!