sunnuntai 30. joulukuuta 2018

Joululoma Krakovassa, osa 1

1. päivä 21.12.2018 Saapuminen Krakovaan

Olen viettänyt joulun paria varhaislapsuuden joulua lukuunottamatta aina kotona. En koskaan ulkomailla. Kulunut vuosi on ollut monin tavoin erikoinen ja raskaskin, joten näimme tarpeelliseksi tehdä vihdoin jotain toisin. Päätimme viettää joulun loman merkeissä ja perusteellisen pohdinnan tuloksena paikaksi valikoitui Krakova Puolassa. Lähtö- ja paluuajankohdiksi määrittyivät perjantait, koska suoria lentoja Helsingistä Krakovaan ei muina päivinä ole.

Wieza Ratuszova - Raatihuoneen torni

Lähdimme joulua edeltävänä perjantaiaamuna lumisesta ja pikkupakkasen kuuraamasta Helsingistä. Saavuimme kostean harmaaseen, plusasteiseen Krakovaan iltapäivällä. Balicen lentokentältä otimme taksin hotellille. Kirjauduimme sisään, purimme tavarat ja vaihdoimme vaatteet. Sitten tutustumaan kummallekin vieraaseen kaupunkiin.

Hotellin vastaanotosta saimme englanninkielisen City Guiden täynnä hyvää tietoa kaupungista ja sen lähialueista sekä tietenkin kartan. Olin kerännyt tietoa Krakovasta jo ennen matkaa, mutta kaikki lisätieto on aina tervetullutta.

Sukiennice - Verkahalli

Hotellilta oli helppo ja suora reitti vanhaan kaupunkiin eli Stare Miastoon. Ihmisiä oli kadut täynnä ja sen vuoksi kuvaaminen välillä hankalaa. Joulu näkyi kaikkialla runsaina koristeina. Etenkin pimeään aikaan näyttäviä ja kauniita jouluvaloja oli huomattavan paljon. Isoja joulukuusia, enkeleitä, lahjapaketteja, joulupalloja, eläinhahmoja ja vaikka minkälaisia upeita valoasetelmia oli ympäri kaupunkia.

Puolalaisista yli 80 % on katolilaisia. Väestö arvostaa kristillisiä perinteitä ja seremonioita. Kirkkoja Puolassa on paljon. Niin myös Krakovassa. Monet Krakovan kirkoista ovat historiallisesti merkittäviä ja arkkitehtuuriltaan kauniita nähtävyyksiä. Joulu on huono aika tutustua kirkkoihin, sillä ne olivat jatkuvasti täynnä rukoilijoita, joiden rauhaa ei sallittu häirittävän.

2. päivä 22.12.2018 Katselemista ja liikkumisen opettelemista

Vaikka olen opiskellut venäjää, ei puolan kieli tahtonut avautua minulle laisinkaan. Sanoissa on monta konsonanttia peräkkäin ja eri tavoin ääntyviä ässiä lukuisia. Krakovassa pärjää kuitenkin hyvin niin englannilla kuin saksallakin. Kun yhteinen kieli loppui, otettiin kädet avuksi ja hyvin selvittiin.

Krakovan tärkeimmät nähtävyydet sijaitsevat kohtalaisen suppealla alueella. Käveleminen osoittautui näppäräksi keinoksi nähdä ja kokea monenlaista. Krakovassa on hyvin toimiva raitiotieliikenne, johon päätimme tutustua heti toisena päivänä.

Lähes joka pysäkillä on automaatti, josta voi ostaa seteleillä, kolikoilla tai pankkikortilla kaikenlaisia lippuja. Automaateissa on mahdollisuus valita kieli, joka helpotti ja ohjasi ostamista melkoisesti. Luultavasti olisi tullut edullisemmaksi hankkia yhden tai useamman päivän Krakova Card, joka olisi kattanut julkisilla liikkumisen ja monien museoiden sisäänpääsymaksut.

Myös ratikoissa oli sisällä lippuautomaatteja. Busseja emme kokeilleet, ehkä niissäkin. Samoin lippuja myydään kioskeissa ja monissa muissa myyntipisteissä. Lippu tulee leimata heti liikennevälineeseen noustua.

Päädyimme ostamaan tarpeen mukaan yksittäisiä lippuja, joita oli kahden hintaisia: 20 minuutin lippu maksoi 2,80 zlotya ja 40 minuutin lippu 3,80 zlotya. Lyhyillä matkoilla halvempi lippu riitti mainiosti, mutta pidemmille reiteille oli syytä hankkia kalliimpi lippu. Lippuja tarkastetaan aktiivisesti, sen koimme itsekin. Zlotyn arvo selviää jakamalla zloty neljällä. Ratikalla liikkuminen on varsin edullista.

Saimme turisti-infosta ratikoiden linjakartan, joka helpotti suunnistamista ja oikean ratikan valitsemista. Useimmissa ratikoissa on sisällä pysäkkikartta ja/tai kuulutukset. Opimme systeemin nopeasti ja käytimme aktiivisesti ratikoita liikkumiseen.

Lähes kaikilla pysäkeillä on taulu, josta näkee seuraavien ratikoiden saapumisajan. Keskeisillä reiteillä ratikoita kulki tiheästi, hiljaisempaan aikaan reuna-alueilla kaksi tai kolme vuoroa tunnissa.

Luultavasti penkeissä kuvattu ratsastava ritari on joko kaupungin tai liikennelaitoksen tunnus. Sama ritarihahmo oli myös useissa jouluvalosommitelmissa. En vain löydä mitään konkreettista tietoa asiasta, enkä harmikseni tullut kysyneeksi sitä paikan päällä.

Vanhan kaupungin valtavalla torilla on mahdollisuus astua koristellun hevosvaljakon kyytiin. Puolen tunnin kyydillä ehtii käydä Wawelin linnalla ja hinnaksi tulee 200 zlotya ja vähän kauempana sijaitsevaan Kazimierziin pääsee 500 zlotylla. Vaunuun mahtuu 4-5 henkilöä, joten useammalla jaettuna hinta muuttuu kohtuullisemmaksi. Kuski ei kerro matkan varren nähtävyyksistä. Lisähinnasta kuski suostuu ottamaan kuvan kärryjensä matkalaisista.

Meiltä jäi valjakkokierros tekemättä. Kiva oli katsella jouluisesti koristeltuja hevosia ja hienosti kiillotettuja vaunuja.

Euroopan vanhoissa kaupungeissa kulkiessa kannattaa kohottaa katseensa ylemmäs ja ihailla talojen yksityiskohtia. Joulu oli huomioitu hienosti kauppojen, kahviloiden ja ravintoloiden sisäänkäynneissä erilaisilla havu- ja muilla koristeluilla.

Cmentarz Podgorski

Saadaksemme yleiskäsityksen kaupungin koosta, näkymistä ja kiinnostavien kohteiden sijainnista, ajoimme muutamia ratikkalinjoja päästä päähän. 3:lla matkatessamme näimme rinteessä olevan ison hautausmaan, johon halusimme käydä tutustumassa lähemmin. Hautoja oli vieri vieressä ja niiden välissä oli vain muutamia kulkuväyliä. Hautapaadet ja kivet oli täynnä kukkia ja kynttilöitä.

Lähemmin katsottuna huomasimme, että valtaosa kukista oli tekokukkia. Havut sentään olivat useimmiten aitoja, mutta niitä somistavat joulutähdet, krysanteemit, liljat, ruusut, neilikat ja kaikki muut muovia tai muita materiaaleja. Paljon uusia asetelmia oli tuotu ilmeisesti joulun kunniaksi ja paljon oli sellaisia, jotka olivat olleet paikallaan pitkiä aikoja.

Kukkien lisäksi haudoilla oli myös massoittain kynttilöitä. Kukka-asetelmia ja kynttilöitä myytiin useissa kojuissa hautausmaan sisäänkäynnin edustalla. Ensin ajattelin, että omaiset vaihtavat aina uuden kynttilän tuollaiseen lasiastiaan, vaan ei suinkaan. Koko lasi- ja muovihärpäke vaihdettiin uuteen ja vanha vietiin alueen laidoilla oleviin roskasäiliöihin. Roskalaatikot olivat aivan liian pieniä ja ne pursuivat jätettä yli reunojensa. Mustavarikset, naakat ja pulut kiikuttivat roskia ympäriinsä.

Seuraavina päivinä näin, että sama ilmiö on muillakin hautausmailla. Jäi aika hämmentynyt olo.

3. päivä 23.12.2018 Retki Wieliczkan suolakaivokseen

Sunnuntaina suuntasimme aamupäivällä kohti Krakovan rautatieasemaa. Olimme varanneet netin kautta jo ennakkoon liput Wieliczkan suolakaivokseen, joka sijaitsee noin 10 kilometrin päässä Krakovasta kaakkoon. Edellisenä päivänä kävimme selvittämässä, miten pääsemme Wieliczkaan. Se kannatti, sillä olimme saaneet tiedon, että sinne voi mennä sekä bussilla että junalla. Krakovan rautatie- ja bussiasema on jättimäinen kompleksi, jossa puolaa osaamattomalla voi helposti mennä sormi suuhun. Totesimme junan olevan helpoin kulkuneuvo.

Liput saattoi ostaa joko lippuhallista tai junassa konduktööriltä. Ostimme ne lippuhallista ja homma sujui hetken pähkäilyn jälkeen hyvin. Yhdensuuntainen matka kahdelta maksoi 7 zlotya eli ei paljon. Löysimme oikean laiturin ja ryhdyimme odottamaan junaa, joita kyseisenä päivänä Wieliczkaan meni kerran tunnissa. Ihan sattumalta Ukkokulta katsoi vähän ennen junan lähtöä opastauluun ja huomasi lähtölaiturin vaihtuneen. Kipinkapin kiireessä alas yksiä rappusia ja hallin kautta toisia rappusia ylös oikealle laiturille.

Kopalnia Soli Wieliczka - Suolakaivoksen pääsisäänkäynti

Matka Wieliczkan pieneen kaupunkiin kesti puolisen tuntia. Juna oli uudehko ja kulki tasaiseen tahtiin. Poistuminen junasta tapahtui pääteasemalla, joten eksymisen riski on aika pieni.

Opastetun retken tapaamispaikka oli aivan juna-aseman kupeessa. Olimme reilusti etuajassa ja saatuamme takkiin kiinnitettävät tarrat lähdimme ajankuluksemme kiertelemään pientä kaivoskaupunkia.

Rynek Gorny - kaupungin tori

Kaupungin torilla oli meneillään joulunäytelmiä ja juhlallisuuksia. Torin ympärillä oli kojuja, joissa katettiin tarjolle syötävää ja juotavaa. Katselemaan ja juhlimaan oli tullut runsaasti ihmisiä lapsineen ja isovanhempineen. Iloa ja hyväntuulisuutta raikui kävellessämme torin halki.

Torin reunalla oli monta riviä pieniä kuusia. Jokaisessa oli lappu, jonka tulkitsin kunkin kuusen koristelleen ryhmän nimilapuksi. Useimmissa oli jonkun koululuokan nimi, mutta ymmärtääkseni myös monia muita tahoja. Koristeet oli itse askarreltu ja moni idea sopisi omaankin käyttöön.

Kaupunkikierroksen ohessa kävimme hiljaisessa ravintolassa syömässä lämpimät keitot. Sää oli muutamasta lämpöasteesta huolimatta purevan kylmä ja välillä ripotteli vähän vettäkin. Kaivosalueen ympärillä on kaunis ja hyvinhoidettu puisto. Vaikka talvi ei olekaan paras mahdollinen puistokasvillisuuden katsastushetki, oli isojen puiden alla kiemurtelevilla käytävillä mukava kävellä.

Krakovassa ihastelin istutuksissa runsaasti käytettyjä havuja. Niitä oli erilaisia ja eri muotoisia. Paljon myös muotoon leikattuina. Isoissa liikenneympyröissäkin istutukset olivat usein havupainotteisia. Niiden kuvaaminen bussin ikkunasta ei oikein onnistunut.

Wieliczkan suolakaivos on yksi maailman vanhimmista kaivoksista. Se tuotti suolaa yhtäjaksoisesti 1300-luvulta aina vuoteen 2007 saakka. Kaupallinen toiminta päättyi kaivoksessa 1996 tulvaongelmien ja suolan alhaisen hinnan vuoksi. Matkamuistoksi suolaa on louhittu viime aikoihin saakka.

Unescon maailmanperintökohteeksi Wieliczkan suolakaivos nimettiin 1978. Kaivoksessa käy vuosittain 1,2 miljoonaa vierailijaa.

Olimme varanneet englannin kielellä opastetun retken. Lopulta tuli meidän aikamme laskeutua suolakaivoksen syvyyksiin. Sisäänkäynnissä saimme korvanapit, joiden avulla kuuli oppaan selostuksen. Kahden ja puolen kilometrin turistikierros kattaa vain noin prosentin koko luolastosta. Muille käytäville eksyminen voisi olla kohtalokasta. Siten on ymmärrettävää, että oppaat ovat tarkkoina ryhmänsä liikkumisesta ja osanottajat lasketaan useampaan kertaan.

Laskeuduimme puisia portaita alas loputtomalta tuntuvan matkan. Kohteeseen ei siis kannata mennä, jos kärsii polvivaivoista ja liikkumisongelmista. Käytävillä kulkeminen oli melko vaivavonta. Kierroksella vieraillaan yhdeksällä eri tasolla, joista alin on 327 metrissä maanpinnan alla. Kaikki kaivoksessa on rakennettu suolasta puisia tukirakenteita lukuunottamatta. Pysähdyimme useissa kaivostyöläisten rakentamissa onkaloissa, saleissa ja kappeleissa.

Suolasta on tehty veistoksia Kopernikuksesta, pyhimyksistä, paaveista ja kääpiöistä. Jopa salien marmorilta näyttävä lattia on suolasta. Nimiä ja tarinoita tulee kierroksella niin runsaasti, että muistin tueksi kannattaa ostaa kaivoksesta kertova kuvallinen historiikki. Niitä on myynnissä eri kokoisina ja hintaisina eri kielillä. Itse ostin englanninkielisen kirjan hintaan 24 zlotya.

Kuvaamisesta olisi pitänyt maksaa 10 zlotyn maksu. Useimmat jättivät maksamatta. Minä myös, sillä huomasin pokkarilla kuvaamisen hämärissä käytävissä ja saleissa haasteelliseksi.

Myös kynttiläkruunut on tehty suolasta.

Kierroksen varrella pysähdeltiin paljon katsomaan ja kuuntelemaan oppaan kertomuksia. Parissa isommassa salissa oli pidempi tauko, jolloin oli mahdollisuus käydä vessassa, ostaa jotain pientä purtavaa tai matkamuistoja.

Maan päälle nousimme ahtaalla kaivoshissillä, johon mahtui kerrallaan kahdeksan ihmistä. Yksi näistä oli aina paikallinen työntekijä. Hissi nousee neljä metriä sekunnissa, joten kovin kauan "sillit suolassa" -tunnelmaa ei tarvitse kestää.

Vilkkaan turistisesongin aikaan lippujen ennakkovaraaminen on viisasta. Muuten voi joutua pitkäänkin odottamaan itselleen sopivaan kieliryhmään mahtumista. Kaikkinensa Wieliczkan suolakaivos on ehdottomasti näkemisen ja kokemisen arvoinen kohde.

Pimeällä kuvan kaltaiset jouluvalot olivat todella kauniita.

4. päivä 24.12.2018 Wawelin linna ja jouluaatto

Jouluaattona lähdimme aamiaisen jälkeen ratikalla kohti Wawelin linnaa. Hotellilta ei sinne olisi ollut pitkä kävelymatka, mutta joen varressa tuuli kylmästi. Ajattelimme säästää pohjelihakset linna-alueella kiertämiseen.

Wawelin linna on kuninkaanlinna Krakovassa. Se on rakennettu Kasimir III Suuren aikana 1300-luvulla paikalle, jossa oli jo aiemmin ollut linna. Se on ollut Puolan kuninkaiden tärkein residenssi ja on yhä yksi puolalaisten tärkeimmistä ylpeydenaiheista. Krakovan vanha kaupunki kuuluu myös Unescon maailmanperintöluetteloon ja osana vanhaa kaupunkia Wawelin linna on siis mukana luettelossa.

Joulun vuoksi museot ja sisätilat linna-alueella olivat kiinni. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä niitäkin, mutta katsottavaa ja pureskeltavaa riitti yllin kyllin ihan alueella kiertämälläkin.

Wawelin linna koostuu useista eri rakennuksista ja keskelle jäävästä piha-alueesta, jossa on muutamia vanhojen rakennusten kivijalkoja.

Linnan alueella oli pieni viinitarhakin. Sitä ympäröi matalien ruusupensaiden rivistö.

Yksi näyttävimpiä rakennuksia alueella on 1300-luvulla rakennettu Krakovan tuomiokirkko, jossa 400 vuoden ajan kruunattiin ja haudattiin Puolan kaikki kuninkaalliset. Muiden kirkkojen tapaan jouluaattona sisään päästettiin vain rukoilemaan tulevat henkilöt.

Monin paikoin istutusalueilla näkyi valmiiksi vedetyt kastelulaitteet. Myös Wawelin linnan piha-alueella. Talvisuojausten sisällä oli rhodoja ja yksi pensas, joka saattoi olla magnolia.

Wawelin linna-alueen ikkunoita.

Wawelin linna-alueen ovia ja portteja.

Wawelin linna on korkealla paikalla ja sieltä on hienot näkymät eri suuntiin. Veiksel-joki virtaa linnan kupeessa. Näimme rannassa uivan lukuisia joutsenia, joita suunnistimme katsomaan. Mutta ensin piti käydä tsekkaamassa muurin kupeessa seisova Bronislaw Chromyn pronssinen lohikäärmeveistos Smok Wawelski, joka syöksee oikeaa tulta. Saamiemme tietojen mukaan lohikäärme ei syökse tulta talvella, mutta meidän ohikulkiessamme näin tapahtui. Enpä vain ehtinyt kuvaamaan.

Smok Wawelski - tulta syöksevä lohikäärme

Tarinan mukaan Wawelin kukkulan luolassa asui lohikäärme Smok Wawelski, joka pyydysti lampaita ja hätyytteli kaupungin neitoja. Komea ja viisas sankari Krak houkutteli lohikäärmeen syömään tervalla täyetyn lampaan ja lohikäärme räjähti taivaan tuuliin. Lohikäärmeestä on tullut kaupungin symboli ja siihen törmää monenlaisina tuotteina turistikaupoissa.

Veiksel-joen ja Wawelin linnan välisellä rantabulevardilla, Smok Wawelski-lohikäärmeen vieressä on Polnischer Walk of Fame. Monta tuttua elokuvamaailman julkkista oli saanut nimensä katuun.

Joutsenet tulivat porukalla meitä katsomaan ja luultavasti ne odottivat saavansa jotain syötävää. Turhautuneina leivättömään antiimme linnut uivat kauemmaksi odottelemaan suosiollisempia turisteja. Tämä yksi jaksoi meihin uskoa ja loi kaipaavia katseitaan lähtiessämme jatkamaan matkaa.

Aivan huomaamatta Krakovassa tuli tallusteltua kilometri poikineen. Lämpötila vaihteli aamun nollasta jopa +8 lämpöasteeseen. Monena päivänä satoi joko vettä tai räntääkin, mutta kertaakaan emme kastuneet kunnolla. Usein kovimmat sadekuurot osuivat myöhäiseen iltaan, jolloin olimme jo palanneet hotellille.

Ahkeran kulkemisen ja kolean sään vuoksi oli mukava välillä istahtaa ravintoloiden lämmitettyihin ulkokojuihin. Glögiä ei puolassa tunnettu, mutta kuuma mulled wine neilikoineen ja muine mausteineen korvasi glögin ja lämmitti mukavasti.

Toivottavasti jaksoit kahlata tämän postauksen loppuun. Jatkoa seuraa lähiaikoina...

1. Kiinnostava matkakertomus ja mukava kuulla, että lisää tulee! Hienoa, että pääsitte suoralla lennolla perille asti. Julkinen liikennekin vaikuttaa todella näppärältä! Mutta ennen kaikkea Krakova näyttää kauniilta, historialliselta ja kiinnostavalta - tätä olen kuullut muiltakin! Täytyypä joskus käydä. En ole käynyt Puolassa kuin kerran bussissa matkalla maan läpi, eli ei oikein voi sanoa käyneensä :-D

1. Krakova on ehdottomasti hieno kohde. Liikkuminen siellä on helppoa ja halpaa - kunhan pääsee jyvälle systeemistä (ei sekään ollut vaikeaa). Nähtävää on valtavasti ja paljon jäi tietenkin näkemättä. Otimme reissun myös lomana ja suosiolla luovuimme suorittamisesta. Talvi ei ehkä ole paras mahdollinen matka-aika, sillä hienot puistot, puutarhat ja kasvillisuus olivat kaikkea muuta kuin parhaimmillaan. Joulun aika näkyi myös monien paikkojen kiinni olemisena tai vähintäänkin rajoittuneina aukioloaikoina, mutta ongelmitta aika kului. Historiaa kaupunki on pullollaan.

2. Krakova on hieno paikka, kävin pari vuotta sitten keväällä. Julkinen liikenne toimii hyvin, sitä käytti meidänkin matkaseurue.

1. Luinkin postauksesi ennen Krakokaan lähtöä. Kasvitieteelliseen suunnittelin ensin meneväni, mutta vuodenaika ei suosi yhtään puutarhamatkailua. Jäi siis tällä kertaa väliin. Julkinen liikenne oli niin sujuvaa, että aloin unelmoida kotikadulle ikiomaa ratikkalinjaa. Unelmaksihan se jää.

3. Hyvä idea lähteä jouluksi rentoutumaan muualle! Kivaa vaihtelua myös ainaisen lanttulaatikon sijasta. Kiitos matkaraportista, vaikuttaa oikein tunnelmalliselta paikalta. Ihana tuo tonttulakki mökin päällä, miten hyvä idea :) Onnellista uutta vuotta sinulle toivotellen!

1. Kiitos Sametti Hortensia! Oli todellakin hyvä idea, jota toivon mukaan voimme noudattaa tulevinakin vuosina. Oli todellista lomailua yhdistettynä runsaaseen määrään mielenkiintoista katsottavaa ja koettavaa.
      Tonttulakilla koristettu kioski oli minustakin niin hauska, että pakkohan se oli kuvata.
      Iloa ja menestystä sinullekin tulevalle vuodelle!

4. Upeita kuvia! Ihan kuin olisin ollut matkallasi mukana.

1. Mukava kuulla. Matka jatkuu seuraavan postauksen voimin. Tervetuloa mukaan.

5. Todellakin mielenkiintoista ja Puola matkakohteena on kiinnostanut jo hyvän tovin! Siellä en ole koskaan käynyt, kuvia vain nähnyt upeista puistoista. Toimiva julkinen liikenne on aina iso plussa, hyvin edullista liikkuminen siellä tuntui olevankin. Tuo kaivosretki oli varmaan aika jännittävä kokemus! Jään odottamaan jatkoa!

1. Olen vuosikausia sitten käynyt Varsovassa, mutta muuten Puola on minulle vieras maa. Krakovaan on pitkään tehnyt mieli ja nyt se toteutui. Kesä olisi varmasti ollut parempi ajankohta, mutta hyvin sujui joulukin kaupungissa. Olen kuullut paljon kehuja Krakovasta ja nyt voin niihin yhtyä. Hieno paikka, suosittelen!

6. Tosi mielenkiintoinen postaus! Onpa vaikuttava tuo suolakaivos. Linnat ovat usein erittäin mielenkiintoisia, todella kaunis tämä!

1. Suolakaivoksen vaikuttavuus sai uudet mittasuhteet, kun ajatteli siellä työskennelleitä ihmisiä eri aikakausina. Vaarallinen ja vaikea paikka tehdä töitä. Hiukan jalat tutisi melkoisen porrasmäärän alas kivuttuani.
      Linna olisi ollut mielenkiintoista nähdä myös sisältä, mutta onnekseni olen nähnyt muita samalta aikakaudelta.

7. Mielenkiintoinen matkakertomus ja upeat kuvat! Odotan jatkoa...

1. Mukavaa, että tykkäsit. Kirjasin postaukseen joitakin yksityiskohtia, jotta niistä olisi hyötyä muille matkaa Krakovaan suunnitteleville. Itsekin löysin paljon vinkkejä muiden blogeista.

8. Mielenkiintoinen joulureissu. Oikein odotan jatkoa...kiitos, että jäät tämän meillekin.

1. Ihan oli jännän erilainen joulu. Postauksen tekeminen matkasta toimii matkapäiväkirjana itselleni ja toivottavasti joku muu löytää siitä itselleen matkavinkkejä.

9. Kiva viettää välillä erilainen joulu. Ja matkustaminen on aina hienoa. :)

1. Oli tosi mukava ja erilainen joulu, joka sopi hyvin aikuisille. Lapset olisivat ehkä kaivanneet enemmän perinteitä, mutta omamme ovat jo aikuisia.

10. Mielenkiintoista tutustua ihanien kuvien ja hyvän selostuksen kera jouluiseen Krakovaan:)

1. Kiitos sinulle, että lähdit virtuaalimatkalle mukaan. Toivottavasti nautit jatkosta, joka ilmestyy lähipäivinä.

11. Oi, varmasti erilainen joulu! Muutaman (3) Afrikan joulun kokeneena tiedän miten erilaista se on kuin kotona.
    Krakovaa mekin mietittiin kun aiottiin jonnekin joulutorille. Mutta se nyt jäi tältä vuodelta. Krakovassa ollaan oltu joskus omalla autolla, kiva kaupunki ja samalla käytiin myös Auswitzissa. Ehkä tekin?

1. Olihan tämä täysin erilainen joulu, mutta ei yhtään hullumpi. Lomalta tuntui. Omalla autolla liikkuessa näkee enemmän. Auton vuokraaminen oli meilläkin yksi vaihtoehto, mutta nyt se jäi. Auschwitzissä käytiin, ehdottomasti. Siitä jatkossa.

12. Kiitos, todella mielenkiintoinen matkaraportti etenkin Krakovaa kokemattomalle lukijalle! Pieni matka tässä tavallaan tulee samalla itsellekin - tosin huoneenlämmössä :-)

1. Mukavaa, että tulit virtuaalimatkalle. Arvaa vain, kuinka monta Krakovaa koskevaa postausta luin ennen matkaa löytääkseni vinkkejä. Toivottavasti omasta postauksestani on jollekin konkreettista hyötyä.

13. Ihana matkaraportti, kiitos jakamisesta. Tuttuja paikkoja on runsaasti. Olimme Krakovassa muutama kesä sitten pitkän viikonlopun ja ihastuimme todellakin tähän viehättävään ja kauniiseen kaupunkiin. Eräs entinen kollegani vietti myös joulun Krakovassa ja hyvin samantapaisia kuvia hän on välittänyt.

1. Kesällä Krakova on varmasti vielä kauniimpi matkakohde, mutta mielenkiintoinen se on ympäri vuoden. Paljon siellä oli muista maista tulleita matkailijoita ja paljon myös eri puolilta Puolaa saapuneita. Suomalaisiin törmäsimme vain yhdessä kahvilassa, vaikka heitäkin Krakovassa varmasti oli runsaasti.

14. Krakova on kyllä näkemisen ja kokemisen laadukas paikka. Joulu on varmasti myös hyvin tunnelmainen paikka toreineen ja nähtävyyksineen. Suolakaivos oli mielestäni jotenkin myös pelottava ja varsinkin ne hissit joilla laskeuduttiin sinne alas. Uskon että, teillä on ollut todella hyvä joulumatka! 🧡

1. Krakova on täynnä historiaa ja samalla nykypäivä on voimakkaasti läsnä. Todella mielenkiintoinen paikka ja kesällä varmasti vielä kauniimpi.
      Suolakaivos oli yllättävän avara, eikä lainkaan pelottava tai painostava. Ahtaan paikan kammoinen olisi ehkä ahdistunut. Turvajärjestelyt oli tuntuivat luotettavilta. Kaivoksen ravintolaan meni moderni hissi, mutta oli ihan jännittävää nousta samalla vehkeellä, jota työntekijätkin ovat käyttäneet.

15. Vastaukset
    1. Kiitos sinulle, että jaksoit kahlata postauksen loppuun. Lähipäivinä tulee lisää tarinaa matkasta.

16. Kiitos hienosta matkaraportista Krakovasta! Käymätön paikka on sekin, vaikka molemmat penikat siellä tänä vuonna vietivät aikaansa. Heidän kuvistaan sain jo ensimakua.

Erilainen joulu olisi jossain vaiheessa minullekin tilauksessa - juuri tuollainen matkajuttu voisi olla tosi kiva idea.

Valoisaa ja helpompaa Uutta Vuotta!

1. Lapsiltasi saat hyviä vinkkejä, jos jossain vaiheessa päätät matkustaa Krakovaan. Minusta se oli antoisa ja mielenkiintoinen kohde, vaikkakin tähän vuodenaikaan märkä ja harmaa. Emme antaneet kostean sään häiritä menoamme.

Ensi kerran kokeilimme joulua muualla ja vieläpä varsin vähäisin joulun juhlimisin. Ajatus oli lähteä lomalle ja kokea jotain uutta ja erilaista. Suunnitelma toteutui erinomaisesti ja saimme nollattua itsemme kaikista vuoden paineista. Emme kadu. Päinvastoin, ehkä tällaisesta joulusta tuli uusi normaali. Aika näyttää.

Paljon iloa ja onnea sinun tulevaan vuoteesi!

17. Mainio reissupostaus! Krakovassa oli kiva päästä käymään, siellä näyttäisi olevan paljon nähtävää ja koettavaa.

1. Krakovassa on valtavasti nähtävää ja koettavaa. Poimimme vain kirsikat päältä. Museoita, näyttelyitä ja mielenkiintoisia paikkoja olisi riittänyt toiseksi mokomaksi. Ja kesällä päälle voisi laittaa vielä puistot, puutarhat ja maaseutu. Hieno paikka!

18. Olipa mielenkiintoinen matkakertomus. Teillä oli todella tällä kertaa erilainen joulu. Tuo suolakaivos on kyllä vaikuttava. Aika huimaa olla niin syvällä maan alla.
    Onnellista ja seesteisempää uutta vuorra Sinulle!

1. Meillä oli tosiaan erilainen joulu, mutta mukava ja mielenkiintoinen sellainen.
      Suolakaivos on todellakin vaikuttava paikka. Yllättävää oli, ettei siellä missään vaiheessa tullut ahdistavaa oloa ja tunnetta, että pitäisi päästä pois. Opas oli hyvä ja hänen kertomuksensa pitivät mielenkiinnon koko ajan vireillä.
      Oikein hyvää uutta vuotta sinullekin!

19. Mukava matkaraportti! Puola on kiinnostava matkakohde. Odotan mielenkiinnolla kertomuksesi toista osaa. Onnellista uutta vuotta!

1. Puolassa olisi paljon muutakin nähtävää ja varmasti se olisi oivallinen paikka koluta omalla autolla. Krakova on niin hieno paikka, että se ansaitsee ihan oman aikansa.
      Onnellista uutta vuotta sinullekin!

20. Hei,
    Olen satunnainen vierailija, toivottavasti kommenttiani ei sen vuoksi koeta häiritseväksi. Minusta on hienoa, että ihmiset jakavat matkakokemuksiaan ja -kuviaan netin kautta muillekin. Tekstit ja kuvat ovat innostavia ja mieltä piristäviä. Ja erityisen mukavaa niiden välityksellä matkaseuraksi pääseminen on, jos ei itsellä ole mahdollisuuksia matkustella.
    Olen myös innokas netin hakukoneiden käyttäjä 😊. Niinpä sitten lähdin etsimään selitystä tuolle postauksesi kuvassa olevalle hevosritarillekin. Arvoitukseen ainakin yhtä avainta antaa englanninkielinen Wikipedia hakusanalla Lajkonik. Siitä kuitenkaan tässä sen enempää kuin, että Lajkonik on Krakovan epävirallisia symboleita ja Lajkonik-legenda on vuosisatoja vanha, hahmolla lienee jonkinlainen onnea tuova ominaisuus. Vuosittain kesäkuussa Krakovassa järjestetään Lajkonik-paraati.

1. Signe e, satunnaiset vierailijat ovat aina tervetulleita blogini pariin ja kommentoimaan. Yhtään en koe tulleeni häirityksi. Lämmin kiitos sinulle, tule toistekin!

Matkakertomukset ovat mukavia ja niiden avulla pääsee tosiaan itsekin virtuaalireissulle. Ammensin ennen Krakovan matkaa paljon hyviä vinkkejä muiden blogeista ja samalla eksyin lukemaan monia muitakin matkakertomuksia. Toivon, että joku muu löytää minun matkakertomuksestani jotain sellaista, josta on apua hänen matkallaan.

Suuri kiitos tuosta Lajkonik-vinkistä. Yritin etsiä jos jonkinlaisilla hakusanoilla, mutta enpä älynnyt käyttää englantia. Nyt pääsen laajentamaan tietoani tässäkin asiassa. Krakova, kuten varmasti moni muukin vanha ja historiallinen kaupunki, on täynnä tarinoita ja legendoja. Niistä on mukava lukea ja niiden tietäminen tuo matkakohdetta paremmin ymmärrettäväksi. Ennen matkaa etsin kirjastosta ja kirjakaupoista Krakovaan liittyvää opasta ja kirjallisuutta, mutta yllättävän vähän sitä oli tarjolla. Vaan mikäpä minua estää etsimästä niitä matkan jälkeenkin.

Oikein hyvää uutta vuotta sinulle!

21. Kiitos mielenkiintoisesta esittelystä! Puola jäänyt minulle ihan vieraaksi, mutta nyt kiinnostus heräsi!

1. Kovin tuttu Puola ei ole minullekaan. Varsovassa olen käynyt 70-luvulla pääsiäismatkalla, mutta varmasti sekin paikka on muuttunut melkoisesti sen jälkeen. Krakovaan on aina tehnyt mieli ja vihdoin toive toteutui. Hieno, vanha kaupunki täynnä mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa.

22. Mukavalta näyttää Krakovan suunnalla. Itse olin syksyllä Gdanskissa ja kovasti ihastuin Puolan tunnelmaan. Tekisi joskus mieli lähteä vaikka vuokra-autolla vähän kyseistä maata ja sen ihania linnoja kiertämään.

1. Gdanskissa en ole käynyt, vaikka moni on sitä kovasti kehunut. Nythän Puolaan on kohtalaisen helppo mennä omalla autolla Viron kautta. Matkailumaana Puola näyttää olevan aika edullinen ja paljon siellä on nähtävää. Krakova on niin iso ja hieno paikka, että se ansaitsee vähän useamman päivän.
      Mukavaa uutta vuotta sinulle!

23. Voi, miten ihanan kuuloinen matka ja todella kauniit kuvat! Itse en ole Krakovassa käynyt, mutta äitini on kehunut paikkaa, ja haluaisin joskus päästä itsekin käymään siellä. Oikein hyvää ja onnellista uutta vuotta!

1. Kiitos Tiiu, samoin sinulle hyvää ja kukkaisaa uutta vuotta!
      Krakova oli hieno paikka. Sinne olisi kiva mennä kesälläkin, jolloin pääsisi nauttimaan puistoista ja kasvitieteellisestä.

24. Huikea kuvamatka! Kiitos! Hyvää uutta vuotta!

1. Kiitos Satu! Matka oli todella hieno kokemus ja 100-prosenttisesti lomaa.
      Oikein hyvää uutta vuotta sinulle!

Päivänkakkara, kielonkukka, metsätähti, nurmennukka
kuiskii meitä seurakseen, puutarhan helmaan suloiseen.
Kommentista mukava muisto jää, se pitkään mieltä lämmittää.