maanantai 6. marraskuuta 2023

Toimimaton Posti ja surkea asiakaspalvelu

 
Postin toimimattomuus harmittaa ja suututtaa ihmisiä. Niin myös minua. Olen aina käyttänyt postin palveluja ahkerasti ja hyvin se minusta toimi vielä runsas 10 vuotta sitten. Tänä päivänä kannattaa varautua viivästymisiin, jopa postin katoamisiin. Asiakaspalvelukin tuntuu olevan "vähän sinne päin" -mentaliteetilla harjoitettua.

Tilasin loppukesästä kukkasipuleita Hollannista. Prosessi oli kaikin puolin positiivinen kokemus siihen saakka, kunnes paketin piti saapua minulle. Tilaushintaan kuului kotiinkuljetus siten, että kuljetusyrityksen oli tarkoitus soittaa tarkempi toimitusaika. Kuinkas ollakaan, sain Postilta ilmoituksen, että paketti saapuu minulle ma-pe klo 8-16. Pakettia ei jätetä oven taakse, vaan minun on oltava se vastaanottamassa.

Kenellä on aikaa ja mahdollisuus vahtia maanantaista perjantaihin kokopäiväisesti paketin saapumista? Samaisessa saapumisilmoituksessa mainittiin, että voin käydä netissä muuttamassa toimitustapaa. Näin sitten tein, jolloin muutaman päivän kuluttua saapuneessa tekstiviestissä ilmoitettiin paketin olevan asiamiespostista noudettavissa. Noudin paketin.

En koe vaikeaksi noutaa itse pakettejani joko asiamiespostista tai pakettipisteestä. Mutta jos maksan kotiinkuljetuksesta, enkä sitä saa, koen tulleeni huijatuksi.

 
Tamperelaisen ystäväni luona ihailin hänen ostamiaan keittiötikkaita. Olen jo pitkään miettinyt kunnollisten keittiötikkaiden hankintaa. Viimeistään keittiöremontti kiihdytti tarvetta, kun yläkaappeihinkin tulee jotain tavaraa säilöttyä. Lamppuja on vaihdettava, palovaroittimen patteri on välillä uusittava ja verhojakin pitää välillä ripustaa.
Vanha puinen ja tueton keittiöjakkara on osoittautunut liukkaaksi, epävakaaksi ja turvattomaksi. Joka kodissa tarvitaan keittiötikkaita muuhunkin kuin yläkaappien tutkimiseen.

Meillä on paritkin alumiiniset tikkaat, kuten useimmilla pientaloasukkailla. Toiset tikkaistamme on maalitahraiset, enkä tosiaankaan halua pitää niitä näytillä. Ystäväni kodissa nätit tikkaat sen sijaan nojaavat keittiön seinään ja toimivat torkkupeittotelineenä silloin, kun tikkaita ei kiipeilyyn tarvita. Siitä innostuneena ryhdyin itsekin tikaskaupoille.

 
Etsimäni tikkaat löytyivät Hobby Hallista. Alumiiniset, puukuvioidut, tukevat ja hyvät, eikä kovin kalliitkaan. Klikkasin tuotteen ostoskoriin ja siirryin katsomaan toimitusehtoja. Joko maksuton nouto myymälästä tai kotiinkuljetus 14,90 €. Jälkimmäinen vaihtoehto sopi minulle sekä tapansa että hintansa puolesta. Sain sähköpostiin tilausvahvistuksen arvioituine toimituspäivineen. Ilmoituksessa mainittiin, että kuljetusyritys soittaa tarkemman toimisajan. Varauduin olemaan kyseisenä ja parina seuraavanakin päivänä kotona ja puhelimella tavoitettavissa. 

Ei tullut soittoa, ei tikkaita. Ei arvioituna päivänä, eikä seuraavinakaan. Sitten kilahti kännykkään tekstiviesti, että tuote on noudettavissa asiamiespostista. Samantien kilahti vähän muuallakin, nimittäin kiukkuhermossani. Siltä istumalta soitin Hobby Hallin asiakaspalveluun kysyäkseni, mitä tämä tällainen kotiinkuljetus oikein tarkoittaa. Asiakaspalvelija ei tuntunut ymmärtävän Suomen kieltä, eikä hän muutenkaan vaikuttavanut olevan kiinnostunut ongelmastani. Ilmoitti järjestävänsä asian ja naksautti puhelun poikki. Illalla sain tekstiviestin, jossa Hobby Hall ilmoitti tuotteen viivästyvän toimitusvaikeuksien vuoksi jopa viisi päivää. Tuumasin, että nyt he hakevat tilaamani tikkaat meidän postista ja tuovat ne minulle.

Vaan tikkaita ei kuulunut. Kunnes lauantaiaamuna sain postista muistutusviestin, että paketti on edelleen noutamatta. Siellä ne tikkaat happani meidän asiamiespostissa, josta ne sitten lauantaina hain.

 
Laitoin Hobby Halliin kirjallisen asiakaspalautteen, johon liitin heiltä saamani tilausvahvistuksen, heidän sivuiltaan kopioidut toimitusehdot, kuvakaappaukset tekstiviesteistä. Pyysin selitystä, miksi kotiinkuljetus ei toimi luvatusti ja miten he aikovat asian korvata minulle. Sain automaattivastauksen, jossa he kiittivät asiakaspalutteesta ja lupasivat käsitellä sen. Siinä se. Sen jälkeen ei ole mitään kuulunut, enkä usko kuuluvankaan.

Törmäsin netissä sivustoon, johon asiakkaat ovat kirjoittaneet Hobby Hallia koskevia kokemuksiaan. Aika masentavaa luettavaa. Erityisesti asiakaspalvelua moititaan laajasti. 

Kyse ei ole suuren suuresta summasta, mutta se ei ole tässä edes olennaisin asia. Tärkeintä on pettymys ja huijatuksi tulemisen kokemus. Kun jotain luvataan, niin myös tehdään. Yksinkertainen ja helppo periaate, jota itse pyrin noudattamaan elämässäni. Miksi se on niin vaikeaa monille yrityksille? Jatkossa lienee viisainta ennen tilaamista käydä tutustumassa yritykseen laajemminkin. Jos olisin lukenut sadat negatiiviset Hobby Hall -kokemukset, olisin hommannut tikkaat jostain muualta.

Hobby Hall kuului aiemmin Stockmannille, mutta nykyisin yritys kuuluu pääomasijoitusyhtiö Mid Europa Partnersille (konserniin kuuluu myös virolaisia, latvialaisia ja liettualaisia verkkokauppoja). Ehkä heille ei ole kovin tärkeää palvella suomalaisia asiakkaita hyvin.


Tikkaisiin olen tosi tyytyväinen. Kolmiaskelmaiset (saa myös neliaskelmaisina)
Tatkraft -tikkaat on valmistettu alumiinista. Ne on kevyet ja tukevat. Askelmat on käsitelty liukumattomiksi ja jalat on naarmuttamattomat ja liukumattomat. Säilytän näitä taittuvia tikkaita kodinhoitohuoneen kaapissa, josta ne saa nopeasti ja näppärästi käyttöön. Näitä ei sitten meidän huushollissa käytetä maalausremonteissa tai ulkona kausivaloja ripustaessa. Niihin kelpaa hyvin vanhat maaliroiskeiset tikkaat.

Tikkaista oli apua myös ikkunanpesussa. Tien puolen ikkunat pesin kaikki jo kuukausi sitten. Pihan puolen ikkunoiden ulkopintoja tulee pestyä useinkin, kun tuulen viskoma sadevesi kirjoo pinnat vikkelästi läiskikkäiksi. Pilvisessä hämäryydessä se ei haittaa, mutta auta armias, kun aurinko paistaa. Silloin ihan silmiä särkee katsella pilkkujen täplittämää näkymää. Nyt pesin kirjaston ja työhuoneen ikkunoista kaikki kuusi pintaa. Olo- ja takkahuoneen ikkunat pesin vain ulkoa. Välit ja sisäpinnat jääköön toiseen kertaan.


Lehtikaktus kasvattelee nuppujaan. Saisikohan sen kukkimaan myös toiselta puolelta, jos sen sijoittaisi tasaisemman valon piiriin? Nyt puolet isoksi kasvaneesta kaktuksesta katselee ikkunasta ulos, toinen puolikas jää varjoisemmalle puolelle.


Lokakuun viimeisenä viikonloppuna oli aurinkoista. Sen jälkeen onkin satanut vettä taivaan täydeltä. Jospa marraskuun ensimmäisenä viikonloppu olisi kuivempi, jotta pääsisin haravoimaan.


Lähes +10 asteen mittarilukemista huolimatta takka lämpiää ja poistaa sateiden aiheuttamaa kosteuden tunnetta oivallisesti.

Takan lämmittämisen lisäksi myös aktiivinen kynttiläkausi on avattu. Mukavaa marraskuuta kaikille!

 


25 kommenttia:

  1. Oletpa Sinä ahkera ikkunanpesijä. Hyvää marraskuuta Sinullekin ilman uusia vastoinkäymisiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Etelän puolella ikkunoiden lika näkyy auringon paisteessa. Voisihan noita ahkeramminkin pestä, mutta ikkunanpesu on kovin tympeää hommaa.
      Onneksi nuo postimyyntihankaluudet ovat pieniä vastoinkäymisiä tässä elämässä. Valoisaa marraskuuta sinulle!

      Poista
  2. Nykyään ei voi luottaa mihinkään. Eilen tilasin netin kautta kissanhiekkaa, ensimmäistä kertaa sillä haluan painavat säkit suoraan kotiovelle. Saapa nähdä tuleeko vai eikö. Ruotsista tilasin siemeniä ja voi jestas miten niiden kanssa oli säätämistä ja ilmeisesti Postin takia. Mitään ei voinut selvittää koska tulivat tavallisena kirjeenä.
    Kivat tikkaat ja juuri sellaiset salonkikelpoiset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti kissanhiekka tulee sovitusti kotiin. Se on sen verran painavaa tavaraa, että kotiin toimituksesta vaikka vähän maksaakin.
      Käsittämätöntä, miten Posti sössii nykyisin yksinkertaisetkin tehtävät.
      Salonkikelpoiset tikkaat tosiaan. Tykkään niiden ulkonäöstä ja vielä enemmän käytettävyydestä. Ihan toista, kuin vanhat puiset portaat.

      Poista
  3. Postin palveluista ei oikeastaan enää edes voi puhua _palveluna_, niin luokatonta se välillä on. Välillä mietityttää tulevatkohan kaikki kirjeet yms. perille vai jäävätkö matkalle, pakettipalvelut ovat valovuosien päässä lähettipalveluista jne. Minulle tuli kirja, josta kilahti tieto, että paketti on jaettu postilaatikkoon. No eipä ollut. Parin päivän päästä paketti löytyi laatikosta, ehkä naapuri palautti väärään osoitteeseen tulleen lähetyksen tai posti toimitti sen myöhässä. Ja näitä kokemuksia on muitakin. Onneksi kuitenkin sait lähetykset ja sait paketit itse haettua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei todellakaan voi puhua mistään palvelusta. Yksinkertaisetkin hommat menevät pieleen. En edes uskalla ajatella, miten moni kirje on jäänyt tulematta. Kaikki mahdolliset olen muuttanut sähköisiksi, mutta jotain on edelleen vastaanotettava paperisina. Tykkään edelleen lähettää ja vastaanottaa mm. postikortteja. Lähettäessä on oltava hyvissä ajoin liikkeellä. Muuten ei taatusti synttärisankari saa korttiaan ajallaan.
      Postin jakelu väärään laatikkoon on hyvin yleistä. Kunpa kaikki naapurit olisivat ystävällisiä ja toimittaisivat ne oikeaan osoitteeseen.

      Poista
  4. No on sinulla ollut harmia postin ja tilauksien kanssa. Samanlaisia kokemuksia täälläkin on ollut mutta myös päinvastaisia . Kivat tikkaat . Minä en tarvitse nykyään enää tikkaita . Kotona ja mökillä on kaikki käden ulottuvilla . Ja jos joskus tarvittaessa meiltäkin löytyy varastossa maalinen tikas. Sellainen tasotikas ,kevyt meidän pitää hommata tuijien leikkaamiseen etenkin tuija aidan . Saa nähdä mistä sellaisen löytää . Puutarhassa mökillä on niin toisistaan erillään leikattavat että kevyeen on pakko nyt panostaa .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus hankaluudet tuppaavat kasaantumaan. Sain tilaukseni pienen säädön jälkeen, mutta asioiden sujuvuus olisi kyllä elämää keventävä asia.
      Hyville tikkaille on aina tarvetta. Pihalla kunnon säädettäville tikkaille on käyttöä. IKH:lla ja Puuilossa on aika hyvä valikoima tikkaita.

      Poista
  5. Harmillisia kokemuksia Hobby Hall/Posti -yhdistelmästä. Hyvä että pidät puolesi. On aivan perusteltua vaatia, että annetut lupaukset pidetään. Ikkunoita olet pessyt oikein ansiokkaasti. Meillä pestiin ennen kaksi kertaa vuodessa, nyttemmin on riittänyt kevätpesu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puolensa pitämisestä ei näissä minun esimerkeissäni ole ollut mitään vaikutusta, kun Posti antaa ympäripyöreitä vastauksia ja Hobby Hall vaikenee kokonaan. Omat hankaluudet on vielä pieniä, mutta moni saattaa kärsiä isojakin taloudellisia tappioita.
      Nippanappa saan kaikki ikkunat pestyä kahdesti vuodessa. Varjoisammalla puolella välit tulee pestyä kerran vuodessa. Aurinkoisella puolella läiskät ja harmaus ovat niin näkyvällä paikalla, että pesuhommiin on vain ryhdyttävä.

      Poista
  6. Olipa tympeää toimintaa!
    Toivottavasti käsittelevät palautteen ja vastaavat siihen. Muutenhan homma jää ihan puolitiehen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hobby Hall on vaiennut tykkänään. Asiakaspalvelu vastaa puhelimessa käsittelevänsä asian mahdollisimman nopeasti. Kirjallisesti eivät vastaa ollenkaan. Taisi jäädä omaksi tappiokseni eli puolitiehen. Hobby Hallin ostokset voin jättää tekemättä. Postin palveluita sen sijaan on vaikea millään muulla korvata.

      Poista
  7. Murisen täällä.... olen luullut, että minulla on vain huono karma postin ja matkatavaroiden saapumisen suhteen... reisuilla se on aina minun laukku/rinkka joka jonnekkin jää... ja nyt odotam yhä kirjettä joka on postitettu minulle Järvenpäästä 18.9.
    Nuo kotiinkuljetukset on ihan käsittämättömiä... niistä luovuin jo pari vuotta sitten... ihan vastaavia kokemuksia kuin sinulla.

    Mutta kertakaikkisen hienot tikkaat....
    Iloa marraskuun harmauteen - kirkkautta jo loihditkin ikkunanpesun muodossa, reipas sinä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et todellakaan ole huonon karman valtaama. Kyllä näitä onnettomia postikokemuksia on tänä päivänä jokaisella. Missähän sinun odottamasi kirje luuraa?
      Tikkaat on hienot ja käytössä oivallisiksi todettu.
      Kirkkaista ikkunoista pääsen iloitsemaan, kunhan aurinko suostuu näyttäytymään. Eiköhän se sieltä jonain päivänä taas ilmesty. Kynttilöillä saa hienosti iloa ja valoa elämään pimentyvinä iltoina.
      Mukavaa marraskuuta sinulle!

      Poista
  8. Ymmärrän hyvin kiukkusi. Jos kotiin toimituksesta maksetaan, sen pitäisi toimia. Hirmu sekavaa tuntui olevan ja asiakaspalvelu lapsen kengissä. Hyvä kun teit reklamaation. Kannattaa näköjään tutkia netin syövereitä, jos aikoo tilata paikasta, mistä ei ennen ole tilannut, että miten toimivat esim. palautusten suhteen. Mutta komiat tikkaat sait ja ovat varmasti käytännölliset. Hyvää marraskuun jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiukku alkaa vähitellen laantua, mutta mitään vastausta reklamaatioon ei ole tullut. En usko, että asia edistyy mihinkään eli jää omaksi tappiokseni. Tiedänpä vastaisuudessa välttää Hobby Hallia.
      Tikkaat on käytännössä osoittautuneet oikein hyviksi.
      Samoin sinulle mukavaa marraskuun jatkoa!

      Poista
  9. Onpas ollutkin harmia, mutta kuitenkin olet edes saanut tilaamasi tuotteet. Ihanat nuo tikkaat ja tilasitko nuo kaunislehtiset kasvitkin?

    Minulle Posti on kirosana. Lähetin joulupakettini viime vuonna 5.12, että varmasti kerkiää ennen Joulua. Saaja sai tiedon paketista kaksi päivää sen jälkeen kun paketti palautettiin minulle takaisin. Se tuli minulle 27.12 ja minun piti maksaa lähetysmaksun lisäksi takaisin paluulähetysmaksu 10.90 e. Jos en olisi maksanut, suuritöiset villasukkani olisi tuhottu. Virkailija vielä lämäsi vitsin "lähetetäänkö uudestaan?" Matkahuoltohan se paketin vei perille ja saaja sai joululahjansa 15.1.023

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sain tilaamani tuotteet, mikä on hyvä. Toki vähempi vaiva ja harmitus olisi ollut toivottavaa. Tikkaat ovat oikein hyvät ja vankat. Kaunislehtiset kasvit taasen kuvasin ystäväni kotona.
      Olihan joulupakettiseikkailu. Ihan varmasti sinulla nousi kiukkuhöyry päästä tuollaisen tapahtumaketjun kohdatessasi. Samanlaisia juttuja on lehdessä vähän väliä. Ihme, ettei Posti saa mitään korjausta tilanteeseen. Kohta ei uskalla mitään kenellekään lähettääkään. Paketit menisivät varmaan nopeammin ja halvemmalla perille itse vietyinä.

      Poista
  10. On kyllä hienot tikkaat. Hyvin monet jutut pitäisi nykyisin tilata netin kautta, varsinkin jos ei ole sopivia kauppoja lähellä. Siihen kai pakotetaan kohta. Entä Lääkketkin! Ja hoitotarvikkeet!
    En ite ole tilannut vielä mitään pitkään aikaan, kun en osta muuta kuin ruokaa ja pääsen vielä kauppaan ite.
    Tuli eilen postisessa uudet postimerkkien kuvat, niin nekin kyllä kallistuu vaan Halvin joulumerkki maksaa jo 1,5 euroa, seuraava 2,30e. Alkaa jo kortin kanssa maksaa 5 euroa / joulutervehdys. Saati sitten paketit, jotka eivät kulje edes perille asti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin minäkin pääsen itse kauppaan, mutta monissa tuotteissa valikoima on netissä laajempi.
      Johan on joulumerkkienkin hinta noussut. Ihan varmasti vähentää joulukorttien lähettämistä. Se taasen on harmi, sillä joulukorttiperinteen soisi jatkuvan.

      Poista
  11. Ikäviä kokemuksia. Postin palvelut ovat kieltämättä heikentyneet.
    Tarkistamme kyllä asiakkaiden kokemuksia aina uudesta vekkokaupasta tilatessamme.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on ollut pääsääntöisesti hyviä kokemuksia Postin palveluista, mutta nyt tuli negatiivisuutta tuplana. En näistä lannistu, mutta tietenkin toivon palvelujen pelaavan.

      Poista
  12. Tikkaat näyttää tyylikkäiltä, vaikka tilaus ei mennytkään putkeen. Olit sentään nähnyt tuttavalla, mitä aioit tilata. Usein käy niinkin, että kuvassa ja tuotetiedoissa on siistit tiedot ja nähtynä tuote onkin aika pilipalia.
    Viime aikoina ihmiset ovat ihmetelleet myös sitä, että postipaketti menee minne sattuu, vaikka kymmenien kilometrien päähän. Tilatessa kysytään, minne lähetetään, mutta ei sitten kuitenkaan toteudu.
    Tilaan ajoittain eläintenruokia yms. sekä Dermoja, mutta niiden kanssa on aina mennyt melko hyvin. Suosiolla jättävät oven taakse, kun luvattu. Tuon ensimmäisen kanssa on välillä niin, että tavarat lähetetään useassa erässä, ja jokaisesta tulee erillinen tiedote ja kysymys, jätetäänkö ovelle. Ongelma on sitten se, että ihan kaikista ei kuitenkaan tule sitä ilmoistusta ja posteljooni soittelee, että olenko kotona. Aina ei kuule soittoakaan, jos on vaikka töissä.
    Sinä olet taas saanut sukkia valmiiksi ihan roppakaupalla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli paljon hyötyä, että näin tikkaat ystävän luona. Tiesin, mitä on tuleman. Ehkä en ilman näkemistä niitä olisi kovin helposti tilannutkaan. Valitettavan usein kotiin saapunut tuote on jotain muuta, mitä kuvitteli kuvan perusteella sen olevan.
      Meidänkin kylällä ihmiset ovat viime päivinä kummastelleet, miten paketti voi mennä kokonaan toiseen kuntaan kymmenien kilometrien päähän. Itse koitan valita pakettitoimitukset samaan paikkaan, jossa on myös asiamiesposti. Jos paketti ei jostain syystä mahdu laatikkoon, se on jo valmiiksi postissa. Yleensä on toiminut, toivon mukaan toimii vastaisuudessakin. Harmillista, kun luvattuihin palveluihin ei voi luottaa.
      Joulun lähestyessä sukkalahjatoiveet lisääntyvät. Kohta pitää varmaan hidastaa tahtia, kun olkapää vihoittelee jatkuvasta puikottelusta.

      Poista

Päivänkakkara, kielonkukka, metsätähti, nurmennukka
kuiskii meitä seurakseen, puutarhan helmaan suloiseen.
Kommentista mukava muisto jää, se pitkään mieltä lämmittää.
Kiitos Sinulle vierailustasi!